Bakat Christmascake, Julbaka, Saffranssemmlor

Saffranssemlor

Igår bakade jag saffranssemlor modell mini. Receptet hittades hos arla. Ett toppenrecept som jag verkligen rekommenderar.
Recept:
Ca 30 små bullar.
 
25 g jäst för söta degar.
50 g smör
2,5 dl mjölk
1.25 dl kvarg kesella
1 paket saffran. 0.5 g
2 krm salt
1 tsk stötta kardemummakärnor
0.75 dl strösocker
8 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg.
 
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader och häll sen i den i bunken med jästen.
Tillsätt resten av ingredienserna förutom ägget. Spara lite mjöl för utbakning.
Knåda degen smidig & låt jäsa under duk i 30 min.
Därefter knådar du ut degen på mjölat bord och gör runda bollar. Lägg på plåt med bakplåtspapper & låt jäsa under duk ytterligare 30 min.
Sätt ugnen på 250 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg & grädda i mitten på ugnen i ca 5-7 min.
 
Använde inte arlas fyllning utan hade denna som är så mycket godare. 
 
Fyllning:
Inkråmet från bullarna.
1/2 tsk vaniljsocker
2-3 dl ovispad grädde
250 g riven marsipan
Börja med att skära ett litet lock på bullarna.
Ta ut lite kråm med en gaffel.
Blanda ihop med grädde, vaniljsocker & marsipan. 
Fyll bullarna.
Vispa grädde & lägg på. Sist på med locket & pudra lite florsocker över.
Det är inte så noga hur mycket man tar egentligen. Man får smaka sig fram. 
 
 
 
#1 - - Emilia:

guud så gott! tror det är pressbyrån som brukar ha saffransbullar med nån mandelmassa/marsipan, supergott!