Köpta följare på Instagram

Jag huserar rätt mycket på Instagram som säkert många vet.
Har sett detta fenomen på så många instagramkonton nu på slutet så jag känner att jag måste skriva något.
 
Det är säkert inget nytt utan har nog funnits ett tag men det är inte förrns nu som jag reagerat.
 
Jag snackar om köpta/falska följare på instagram. Har sett på flera stora svenska inredningskonton att de har lite "konstiga" följare. Utländska konton som om man går in och kollar har gjort typ 10 inlägg, följer 3000 pers och har själv 2000 följare. Mycket troligt! Eller inte!! Spamkonton med andra ord.
 
När jag kollat lite mer på detta så finns det tydligen olika sajter där man kan köpa sig följare.
 
Varför gör man då det kanske någon undrar. Jo för att få samarbeten med olika företag tänker jag. Företagen vill ju såklart synas för så många som möjligt & har du 30 000 följare så syns du rätt bra.
Men om nu inte följarna är "äkta" så ger det nog inte så mycket.
 
Så mitt tips till alla företag där ute! Innan ni funderar på att ingå ett samarbete med någon. Ta er tid att gå in och kolla på vilka följare personen har. Kan vara värt det!!
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Annika:

Jag tycker det är lite störande att företagen stirrar sig blinda på hur många följare man har. Klart man vill synas bland så många som möjligt. Men om man har få men trogna följare och som är i rätt målgrupp borde smälla högre än en massa som inte är intresserade. Klokt inlägg du har skrivit. Kram Annika