kuddfodralsbeskrivning

Gjorde det här inlägget om hur jag sydde kuddfodralen men har velat hit och dit om jag ska lägga ut det eller inte. Det är verkligen jättesvårt att beskriva hur man gör på ett lättbegripligt sätt. Mycket enklare att visa "live"

Men jag lägger ut det ändå & om det är rena rama grekiskan för er så får ni ju iallafall se ett av mina nya kuddfodral som jag sytt av nyfyndat tyg från ohlssons tyger.
51 kr för 1.5 m;-)

Några av er undrade vart jag köpt tyget i mitt tidigare inlägg. Vet inte säkert men det kan vara av märket almedahls och är köpt i en butik i Umeå som heter textil & miljö.


1. Jag börjar med att ta en kudde som mått, kollar så att tyget räcker och klipper till en lämplig bit.



2.  Viker över ena sidan av tyget 1 gång och sen 1 gång till (se bilder)





3. Gör likadant med den andra sidan av tyget som ska omlotta det första.







4. Kollar med kudden om det blir rätt mått på ett ungefär.( det kan man justera sen när man syr beroende på om man vill ha en "tajt" kudde eller en lite "pösigare")



Nu kommer det jag tycker är svårast att förklara men jag gör ett försök.

5.  Det är viktigt att den andra överlappningen ( se bilderna på steg 3) ligger över den första.



Så här ska det inte vara:



6.Syr sedan ihop kortsidorna med raksöm och sen är det klart.



så här blir baksidan:


Bilder:privata


Som sagt, lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår någorlunda annars får ni fråga.
Ska tillägga att jag använde sambon som försökskanin till att göra ett kuddfodral med hjälp av mina beskrivningar, det gick inge vidare;-)

Hade tänkt kika in till er ikväll men det här inlägget tog lite mer tid än vad jag tänkt mig så det får bli imorgon istället.
Har ju börjat jobba igen så nu är det slut på sena kvällar och långa sovmorgnar. Sängen väntar:-)
#1 - - Ou:

Häftigt! Ska givetvis testa detta nästa gång jag syr kuddöverdrag!!

#2 - - dahlarna:

SUPERBRA beskrivning!! OCH vad SNYGGT det blev! Detta inlägg ska jag spara!!! Hoppas att du får en bra jobb-vecka! KRAM!

#3 - - Linda P:

Ypperligt pedagogisk beskrivning skulle jag vilja säga!

#4 - - Frida:

Vad snäll du är som ger så utförliga tips! Nu blev jag sugen på att sy kuddar! Engelska tapetmagasinet säljer massor med fina stuvar från bla. Missoni och Designers Guild. Man kanske skulle ge sig på ett försök att förvandla dem till prydnadskuddar :-)

#5 - - Sofie:

perfekt beskrivning. Jag har massor med kuddfodralssyende framför mig så detta ska jag testa!

#6 - - Jill:

Nä jag håller med! Det är verkligen inte lätt att beskriva hur man gör i ord... Särskilt inte när man som jag donar lite på vägen, anpassar och ändrar lite... :-)



Läcker grönt tyg!



Ha det fint.

//Jill.

#7 - - Sök och du skall finna:

Så smart!



Men jag vet inte om jag skulle klara det (med tummen mitt i handen). ;)



Kram!

#8 - - mirka:

Vad bra det blev! Och vilket mysigt tyg! tycker verkligen du ska få med dig den där tidningen. Nu ska jag lägga mig i soffan och fortsätta läsa den :)

#9 - - K:

Vad bra med så utförlig beskrivning!

För jag är ingen mästare vid symaskinen.

när jag sätter mig vid den går maken ut, för han vet att mitt humör inte blir det bästa.

Ha en bra e.m.

Kram!

#10 - - Cin:

Det va ju supersmart!!! Det måste jag testa. Jag är annars en absolut sämsta sömmerskan jag känner, men det verkar så lätt att till och med jag kan klara av det. :)

Kram Cin.

#11 - - MO:

Jag gick faktiskt o funderade på dina kuddfodral på min morgonpromenad...försökte få till det i huvet. Jättesvårt att förklara men nästa gång jag ska sy en kudde ska jag försöka att sy efter ditt "mönster", när man väl lärt sig det är det nog enklare o går snabbare (o snyggare såklart). Tackar, kramar

#12 - - petran:

nu har jag provat!! å det gick super bra!!! hade rätt stormönstrat tyg, blev inte helt centrerat men det fixar jag nästa gång! tack så mycket!!

#13 - - Detsvartataket:

Jag syr också alltid som ett örngott :) så lätt att byta om inte annat :)Jag är ledig denna veckan också och det blir såå sena kvällar..måste vända tillbaka snart..



KRAAAM

#14 - - Hallakulle bygger bo:

Jag brukar nästan göra så som du. Den där sista vikningen har jag inte gjort tidigare, men det ska jag testa nästa gång. Köpte tyg igår till höstkuddarna... =)

#15 - - Malla:

Vad bra!!!!

Ser såå enkelt ut när du visar bilderna...lite svårare kommer jag nog tycka att det är, när jag väl sitter där och ska sy kan jag tänka!!=)

#16 - - Anna:

Vilket smart sätt att sy kuddfodral! Det måste jag prova när jag vågar, men det kommer säkert att sluta med att jag gör fel och sambon får rätta till det. Ha ha! Du har förresten så många snygga tyger att sy av!



Kram Anna

#17 - - Dessi:

fräckt med en beskriving, vågar dock inte ge mig på sånt ;)

#18 - - Perlan:

Alldeles lysande Jenny! Perfekt till oss som inte orkat ge sig på att försöka sy ihop ett kuddfodral. Måste jag testa.. Till o med jag borde klara det.. om jag får ihop det där med överlappningen, för den begrep jag inte.. haha

kram kram

#19 - - Livet i byn:

Supersmart, jag tycker det var en superfiffig idé!! Håller med palt är så himla gott!



~Livet i byn

#20 - - Mrs. b:

Ja, vilken bra beskrivning! Det ska jag tänka på nästa gång det är dags för kuddsyning(?) (hjälp, vad heter det? kuddsyende? står helt still i huvudet...)



Och vilken fin kudde det blev också!



#21 - - Malin:

Mycket pedagogiskt o bra beskrivet! Det luriga är just att man skall sy dem fr avigsidan.

#22 - - Tindra som jag:

Toppen ju. Jag har funderat på hur man syr snabbt och lätt. Skall prova på ditt sätt när jag skall sy kuddar.



/tindra som jag

#23 - - Johanna:

Ser ut att vara lätt som en plätt! Ska absolut testa. Tack för tipset!



Kram!

#24 - - Anna H:

Äntligen en lättförklarad beskrivning! Det var mycket bra1

#25 - - Sofia:

Vilken STRÅLANDE beskrivning! :D Nu blir jag lycklig! Hittade din blogg då jag sökte på beskrivningar till kuddfodral och jag kommer tillbaka :)

#26 - - Anna - frk Oliv:

Imponerande! Om jag bara kunde förmå mig att sy så vore det här en perfekt beskrivning av hur man gör. Tills viddare köper jag nog kuddfodralen. Eller du kanske syr upp på beställning? :)

#27 - - Monkan:

Jättebra beskrivning, vilken service! Bara två sidor att sy, så bekvämt, och så blir det nog inga jobbiga hörn att pilla ut heller! Kudden blev jättefin och ser superproffsig ut!



Jag har gått från att göra en jättejobbig dold kardborrestängning på alla kuddfodral till att helt enkelt sy igen hålet där jag stoppar in kudden, sen får jag sprätta när jag ska tvätta. Oftast innebär ”tvätta” även stoppa undan o byta så jag behöver ju inte sy ihop igen. Nästa kuddfodral jag syr så ska jag absolut testa din metod!

#28 - - Anna:

Nu måste jag ta tag i mitt syande. Måste ju för sjutton sy gardiner till ett helt hus =)

#29 - - Lina:

Tack för tipset! Nu har jag tre nya fina kuddar i soffan!

#30 - - Heléne:

Perfekt me en beskrivning för här ska de snart sys kuddar å har klurat lite på hur ja ska göra... men här hade ja ju svaret!

#31 - - Rebecka:

Jätte bra beskrivning, jag förstår precis hur du menar. Har aldrig sett det sättet innan att sy ett kuddfodral men det var ju riktigt smidigt, det ska jag komma ihåg till nästa gång jag ska sy kuddar =)

Kram Rebecka

#32 - - Anna:

Hej!

Allvarligt! Hur enkelt kan det bli! Tusen tack för en riktigt bra beskrivning!

#33 - - Gella:

Tack för ytterligare bra tips! Kanske ska sy mej egna kuddfodral ändå... Det var ett tag sedan jag gjorde det men nu vart jag sugen när det var så enkelt o samtidigt avtagbart! Superbra beskrivning!

#34 - - Annika:

Hittade hit när jag googlade "beskrivning kuddfodral" precis som Sofia med bloggen http://fiaslivsblogg.blogspot.com



Jag kommer definitivt att kika igenom hela bloggen.



TACK!!

#35 - - Linda:

Tack snälla för tipset! Det var precis vad jag behövde :) Nu är det bara att plocka fram symaskinen!

#36 - - Sanna:

Hej!

Funderar på om du har något tips om var jag kan hitta billiga kuddar i Umeå, tänkte sy egna kuddfodral så,

vad tror du? Var handlar du dina innerkuddar?

#37 - - Sabina:

Googlade en beskrivning på att sy kuddfodral och hamnade här på din blogg. Suverän beskrivning! Det har redan blivit fyra kuddar:) Tack! Ha en bra dag!

#38 - - Magdi:

Jag hittade hit från Rebecka på http://roomdesign.blogg.se/

Suveränt tips, ska helt klart testa det när det är dags att sy nya kuddar så man slipper pilla med dragkedjor eller sy för hand.

#39 - - Anna:

Superbra! Ska genast prova!!

/Anna

#40 - - Sofie:

Helt otroligt!

Jag har inga kunskaper av att använda en symaskin förutom det lilla man fick i grundskolan men trots det så blev mitt kuddfodral fantastiskt!

Jag blev så himla nöjd! Tack för detta! Nu ska jag sy fodral på löpande band!

#41 - - pysseliten:

Kanon bra nu kanske jag med kan sy mer :)))

#42 - - Jennie:

Å gud så bra!!! Nu har jag lyckats sy madrass-skydd och örngott till vagnen med hjälp av denna beskrivning. Tusen tack!!!



Jag kan verkligen inte sy och detta är det första jag syr på egen hand och jag känner mig så stolt nu. :) Tusen tack igen för den super-braiga beskrivningen!!!

#43 - - Therese:

Hej! Vet att detta inlägg är ganska gammalt men jag fick upp din beskrivning när jag googlade på kuddfordral. SÅ mycket lättare att sy efter din beskrivning än det sätt som jag tänkt ut i huvudet! Tack för all tid du besparat mig :-)

#44 - - Marih:

Tipset på hur man syr ett s nyggt kuddfodral bara måste jag ju testa :)

#45 - - Annis:

Nu har jag sytt mitt första kuddfoderal med hjälp av din beskrivning! Kan lova att de kommer att bli fler! Jag som inte kan sy har lyckats, hurra. Ska ringa mor i morgon och va stolt.

#46 - - Karin:

Tack vare dig har vi äntligen snygga kuddar i soffan! Tusen tack!!

#47 - - Anette:

Jättebra beskrivning!

Lättaste kuddar jag har sydd hittills. Brukar annars sy som vanliga örngott, men detta blev mycket bättre :-)

#48 - - EVAMYs - Livet med lilla Alva och hockeyspelarn:

Oj, detta ska jag nog prova.. haha

#49 - - Sara:

Tack för ditt råd med bra bilder för nu har jag har precis sytt 2 snygga kuddar för första gången i mitt liv :-)



Det lär inte bli dom sista...



Tack än en gång!

#50 - - Sara Leopeld:

Tack så jättemycket för en super beskrivning. Har inte sytt på år och är inte särskilt bra på det.. men lyckades få till riktigt fina kuddfodral med hjälp av din beskrivning. Och enkelt var det också!

#51 - - Sofie:

Så smart! När jag sytt innan har jag avancerat alldeles för mycket. Det här är så simpelt, så bra!

#52 - - Monica:

TACK!!!!!!!!! Tack så jättemycket för en beskrivning som jag äntligen fattar! :-) Har velat sy kuddar i evigheter men jag och symaskinen har inte riktigt stiftat bekantskap fram tills nu. Två kuddfodral blev sydda på nolltid. Och trots att jag gasade ordentligt och sydde lite skevt blev fodralen jättefina! Tack igen och tack för en underbar blogg och inspirationskälla :-)

Kram Monica!

#53 - - Maria:

HURRRAAA! Äntligen en enkel beskrivning som är lätt att förstå för oss som inte syr så ofta (läs aldrig ;)

#54 - - Karin Å:

Fantastiskt bra beskrivet, äntligen, tack ska du ha!

#55 - - Annelie:

Det här ska jag testa, kanske redan i morgon då barnen är ute ur huset.

Tack för bra tips!

#56 - - Anette:

TACK!!! Vilken bra beskrivning! Igår kväll sydde jag två! kuddfodral på en halvtimme!!

#57 - - Aurora:

Hur mycket extratyg behöver man för att vika in om jag ska sy en kudde som är 40x40 cm?

#58 - - jenny:

Aurora: Då behöver du ca 145 cm

#59 - - Maria:

Tack för en bra beskrivning! Enkelt, snabbt och snyggt! Kom in på din blogg när jag googlade på "sy enkla kuddfodral" :)



#60 - - Teres:

Ja så kan man ju också göra. Kul att se hur andra arbetar. Själv syr jag alla mina örngott med samma princip som örngott man bäddar med i sängen. Att det blir en flik som man viker över kudden och att sömmen kommer på kanten. Då kvittar det åt vilket håll kudden ligger i soffan, båda sidorna blir lika.



Men jag sparar din beskrivning och ska helt klart testa den.

#61 - - Johanna:

Vill bara säga att denna beskrivning fungerar jätte bra. Jag syr max 1 g/år och då syr upp byxor eller gardiner, inget mer avancerat har jag givit mig på. Men nu slog jag slag i saken och ville matcha sängkudde med gardiner... Kudden blev super bra, shysst att kunna ta ur den och tvätta fodralet.



#62 - - Anette:

Tusen TACK!

Bra beskrivning

#63 - - Susann:

Kanon! Tack!!! för en jättebra beskrivning!!! oj va här ska sys;)

#64 - - Catarina:

Som jag har svettats och grubblat över detta problem! Det har blivit en del kuddfodral genom åren, men NU så har jag blivit upplyst! TACK!

#65 - - Helen:

Äntligen! Googlade på att göra egna kuddfodral som man lätt kan byta ut. Hittade din beskrivning och den är klockren! Har länge tänkt och tänkt men inte fått till det och vips vad enkelt det var med din pedagogiska mall. Nu blir det äntligen julkuddar av tyget inköpt 2007

#66 - - Sigrid:

Vilken beskrivning:) Jag gjorde som föregående kommenterare, googlade "kuddfodral mönster" och fick upp din blogg. Ska absolut testa detta redan imorgon!

Tack på förhand

#67 - - Marie:

Tack så himla mycket att du orkat göra en här beskrivningen och lägga ut på nätet. Har verkligen underlättat. Sydde två kuddar på lunchen idag, =)

#68 - - Paula:

Toppenfin kudden blev! Tydliga bilder, tog mig en stund att förstå vikningsbeskrivningen men det visade sig att jag förstått rätt! Tack!

#69 - - Linda:

WOW! Tusen tack för att du har lagt ut denna beskrivning, Det är första gången jag någonsin syr och med din beskrivning blev det ju hur snyggt som helst, och det var så lätt nu när man visste hur man skall göra!

#70 - - ela:

Riktigt bra mönster faktiskt, trots dina förnekelser ;) Du har fått en sextonåring att sy sina egna kuddar :)

#71 - - Lotta:

TUSEN TACK för ett fint mönster,sydde ring kudde åt min son till vårt bröllop med detta mönster, blev perfekt för honom att sticka in handen i öppningen under på dynan så de behövdes inga extra band etc... :)

#72 - - Anna - HappyAnna:

Tack så mycket för detta mönster jag sydde en hel hög kuddar till verandan på nolltid tack vare din beskrivning. Tack igen!

#73 - - ylva:

äntligen en beskrivning jag förstår, superbra! :)

#74 - - Matilda:

Hej! Tusen tack för din beskrivning!! Jag gjorde mina två kuddar för första gången nånsin igår kväll. Det bev så fina och vad jag kan se har du inte ens använt mått and och de gjorde inte jag heller men de blev kanon ändå :))) tack!!

#75 - - Anna:

Väldigt bra beskrivning! Sjukt enkelt och blev riktigt bra! Soffan har nu fått två nya julkuddar =) Tack

#76 - - Fia Swahn:

Hej



Jag trodde att jag inte kunde sy men nu har jag sytt nya kuddar till gäststugan tack vare din fina beskrivning. Va roligt det var att sy och lätt.

tack!

/Fia

#77 - - Tina:

TACK! För hjälpen av denna beskrivning när jag fick blackout!

#78 - - Johanna:

Beskrivningen var jättebra! Tack :)

#79 - - Terese:

Hur enkelt som helst! Tog mig inte ens 20 min å göra två skitsnygga kuddfodral! Tack för beskrivningen, denna länk är sparad och tipsad till vänner!!

Tack för att du ville dela med dig :)

#80 - - Eva:

Hittade beskrivningen via Google. Tack för det. Nu har jag sytt en kudde :)

#81 - - AnnaCarin:

Hej & stort tack för beskrivningen. Var precis på väg in till stan och köpa blixtlås när jag hittade din beskrivning. Blev jättebra. Dock kände jag att det inte var så noga om man överlappade lite mer än vad du skrev. Blev lite bökigare att få in kudden, men då lite tajtare i öppningen (glappar inte lika mycket). Stort tack!!!

#82 - - Lisette:

TACK så mycket!! Blev hur bra som helst :D

#83 - - bettancool:

hej tack så mycket har alltid velat göra en kuddfodral



MVH //bettancool

#84 - - Karin Singman Beck:

4 kuddar på 0-tid tacket vara din beskrivning, som jag har sparat i mina "Favoriter". Kanske jag hinner med 1 till innan det är dax att gå ut med hunden?!

1000 tack för beskrivningen! Kanske jag har tackat en gång förut - kan inte göras för mycket!

Hoppas allt är bra med dig o din familj!

#85 - - Linus Ländin:

Tack för denna fantastiskt enkla beskrivning. Har just sytt 2 kuddar till barnrummet. Tack för detta!

#86 - - Charlotte:

men hallå!! det här var ju supersmart!! så fiffigt beskrivet. som jag har letat efter det här. tusen tusen tack!!

#87 - - Pernilla:

Har aldrig sytt ett kuddfodral i hela mitt liv, hittade din beskrivning och tänkte att jag provar. Och det lyckades!!!! Tusen Tack:D

#88 - - Anna:

Provade sy ett fodral på morgonen och det var ju super-smidigt. Har fått en beställning av mamma på kuddfodral och dom kommer att sys på detta sätt! :D

#89 - - Anonym:

Oerhört enkel och smidig beskrivning. Gav nytt liv till en gammal kudde. Gick så lätt och fort så är nog inte sista gången jag kör på med din beskrivning. :)

#90 - - Ellinor:

Toppenbra beskrivning! Lyckades sy fyra kuddar på en timme :) Tack!

#91 - - Josefin:

Tack! Har fått sysjälvtroende:) Något jag saknat i mitt 40 åriga liv! Är lika förvånad de tre gångerna jag lyckats trä symaskinen och nu har jag sytt egna kuddfodral!! Stort, väldigt stort.
Beskrivningen funkade för mig:)

#92 - - Johanna - Life by Me:

Jag tror jag fattar! Det verkar ju inte så svårt egentligen :) Måste testa nån dag :)

(Hittade hit via ditt album på Styleroom)

#93 - - Maria:

Tack!
Jag älskar detta! Sydde precis en kudde till nya soffan på ca 10 minuter med två barn valsande runt benen! Sånt enkelt pyssel gillar jag!