favoritrecept

Nu är jag less på att alltid äta samma maträtter hela tiden. Är så dålig på att variera oss och att hitta & prova nya recept. Samma sak när man ska ha middagsgäster, man kör på samma gamla vanliga och det börjar bli tråkigt.
Så då tänkte jag att vi bloggare kunde lägga ut vårt favoritrecept och dela med oss:) Jag är helt säker på att ni sitter på många goda recept.

Här kommer mitt:

Orientalisk köttfärsrätt  4 port.

ca 300 g köttfärs
2 morötter
1 msk margarin eller smör
5 dl strimlad vitkål
1-2 vitlöksklyftor
1 kryddmått svartpeppar
1 kryddmått kardemumma
1 msk senap
1 buljongtärning
1- 1/2 till 2 dl vatten

Skala & riv morötterna grovt. Fräs dem i en gryta i fettet tillsammans med köttfärsen.
Lägg sedan i strimlad vitkål, krossad vitlök, övriga kryddor & buljontärningen.Tillsätt vattnet.
Koka under lock på svag värme ca 10 min.
Ris eller makaroner till.
Passar också bra som fyllning i pajer & piroger.

Skickar vidare till alla som har nått gott att dela med sig av!!
#1 - - Sandra:

Rolig idé, det borde man göra. Kram

#2 - - Sofia:

hej jag ska bara börja gräva i mina recept, så ska du få något smarrigt att laga, håller med om att man lätt fastnar med samma vecka efter vecka...Bra idè av dig tycker jag!! Ha en bra dag!/S

#3 - - Johanna:

Vilken rolig idé!

#4 - - Malin:

Hmmm...får gräva lite efter recept...

Svar: jag håller er på sträckbänken..moahahaha

#5 - - Solis:

Mmmm, låter smarrigt. Ska nog testa den rätten nån dag. Håller med dig att man allt för ofta fastnar i samma maträtter...

#6 - - Kristina:

Åh va gott det låter! Det måste man ju prova :D
Kramar!

#7 - - emma:

Åh det lät riktigt gott! Ska se om jag kan hänga på med nått recept. :)

#8 - - bea:

åh ja e också sämst på det

#9 - - Annika:

Vilken bra idé! Det är så lätt att man fastnar och gör sina vanliga maträtter om och om igen! Jag provar gärna något nytt! Som din rätt t ex! ;)

#10 - - emma:

NU har jag ett receptbidrag i min blogg :)

#11 - - Emma:

Ska genast springa ner och titta efter något mumsigt=)Får nog pröva ditt recept snart=)Ha det bra vännen, kram emmsan

#12 - - Ida:

Vilken lysande idé!Kram

#13 - - Lisa:

Bra idé, jenny! Jag åt tunnbrödsrulle wrap med gravad lax! Gott gott gott! Blanda vad man vill..rucola, gravadlaxsås, lök, gurka, tomat..ja som man vill! B kör med avokado också.
Javisst, hoppas bara att eldstaden kommer inom snar framtid iaf! Tråkigt med väntan när man ser framemot något! Ha en bra vecka! kram!

#14 - - Johanna (Radhusdrömmar):

Vilken fin sida du har!
Var har du köpte den hyllstegen du har i badrummet?
Den var jättefin.

Hälsn Johanna

#15 - - Jennie:

Vilken ide, är precis som du så att man kör på med samma gamla recept alltid. Och din köttfärsrätt låter ju supergod, den måste jag testa.
Ha de gott!

#16 - - Josephine:

Vilken bra idé, ska skriva upp ett recept på bloggen sen när jag kommer hem, kan inte dem i huvudet...
Din köttfärsrätt låter mumma, den ska jag prova en dag!
Kram på dej =)

#17 - - Inredningsgalen:

Såg din radio, villken snygg kopia på Tivli och helt överkomligt pris!!!

#18 - - Livet i byn:

Ska försöka skaka fram att recept jag med. Kanske nåt vegetariskt eftersom jag själv är vegetarian.

~Livet i byn

#19 - - Josephine:

NU är där ett recept på middagsmat i bloggen =)

#20 - - handplockat:

måste ju säga att jag tycker du visar mycket fint i bloggen

ha det bäst

#21 - - Kristina:

Jag har lagt ut mitt favoritrecept nu, underbart god fläskfilé:) Ha en bra dag! Kram

#22 - - mamma millan:

Go midda!!!
Japp just ätit sushi här..take away!
Nix idag är det allt lite kallare här, soligt men blåsigt!!

Så marrigt recept, ska jag skriva av o spara!!
Ja, hör definitivt till dem som är dålig på att förnya mig...men ska nog hitta nåt gott i mina gömmor till dig!!
~~~~~~***~~~~~~~~
En solig, vårig hälsning från

♥Mamma Millan♥

~~~`*♥*´~~~

#23 - - Mamma C:

Lät som en kul grej. Jag ska prva ditt recept för det lät gott. Jag har lite recpt på min sida, men det kanske inte är något nytt precis. Man får ofta hjärntorka när det gäller matlagning. Så gör man det gamla vanliga rätterna.
Mamma C

#24 - - MO:

Bra, tack..jag har ju med lagt ut lite recept i mellanåt..undrar ibland om folk tröttnar på det, men jag uppskattar själv att få enkla o goda recept så jag har fortsatt...Lägger nog in ett imorrn..Det här verkar precis lagom enkelt o gott..(alltså inte lgom gott...lagom enkelt...hihi=)kram

#25 - - Detsvartataket:

Det lät gott det där! Javisst är det så! Jag lagar samma tråkiga mat känns det som!!

#26 - - Karina:

Gott! Visst är det ok att länka, jag har länkat dig! Kramen

#27 - - Jill:

Det låter gott! Kanske ska ge det vidare till "min" kock härhemma. Jag är helt hopplös, har mer eller mindre helt slutat laga mat. Men däremot har jag en massa saker jag tycker om!

Ha det bra!!!