Diy/pyssel - gör ett eget chokladhjul

Förra midsommarafton så gjorde jag ett chokladhjul dagen till ära.

Väldigt uppskattat hos kidsen kan jag säga 🙂
Ni var många som ville ha en beskrivning och det lovade jag att ni skulle få men glömde bort.
Bättre sent än aldrig så kommer den så äntligen nu.
Det är lite svårt att förklara hur jag gjorde själva snurranordningen men jag ska försöka.

Till själva hjulet så har jag använt mycket spillvirke från garaget. En playwoodskiva, en golvlist och en stor träbit som blev över efter vårt uterumsbygge.

Playwoodskivan blir ju själva snurren. Golvlisten & träbiten blir ställning & fot som skruvades ihop.
 Jag började med att såga ut en rund skiva av en Playwood. Efter att jag målat den så jag borrade ett 15mm hål på mitten i och tryckte fast en plastdistans i. Sedan fäste jag en m8 bult med en stor bricka på vardera sida om skivan. Borrade sen hål i ställningen, tryckte igenom bulten och fäste med mutter och bricka.


Till stopp pinnen använde jag en gammal vajer justerare som vi stoppade en plasttandsticka i och fäste allt i ett plattjärn med ett hål för 8m gäng. På så sätt kan man justera hur hårt stopp pinnen ska ta i spikarna. 

Brickan med alla nummer gjordes av en träplanka. Den målades i olika färger och skildes av med washitejp. Varje målad ruta fick ett nummer.

Den runda skivan målades vit och fick siffror & spikar på sig 🙂

Hittade lite vinster från b.la flyingtiger. 

Istället för riktiga mynt så fick de spela med spelpluppar från ett annat spel.

Som sagt! Kidsen tyckte det var superroligt.