beskrivning på betongägg

Några av er undrade hur jag gjorde betongägget så jag tänkte försöka komma med en beskrivning.

Som formar använde jag vanliga påskägg som finns lite överallt just nu och i olika storlekar. Jag ville kunna använda ägget som vas så då tog jag en toarulle som mall, ritade ut & klippte upp ett hål i ägget. Toarullen använde jag även som form för själva vasen så jag tejpade igen ena sidan av hålet på den.
Vill man bara ha ägget som det är  så måste man ändå klippa ut ett hål men då kan man ju göra det på undersidan av ägget istället & inte lika stort.

Sen penslade jag inuti ägget med lite matolja, hällde i finbetong, stoppade ner toarullen och tejpade fast den på ägget så att den skulle hållas på plats.Jag gjorde betongen lite lösare än vad den egentligen ska vara för att lättare få ner den i ägget.

Jag tog ut min efter 1 dygn men det var nog i tidigaste laget så 2 dygn är nog bättre. Man kan slipa till den med fint sandpapper om det behövs.
Nackdelen med dessa pappägg är att det blir som ett insjunket band runt hela ägget p.g.a pappremsan som är inuti för att ägget ska kunna sitta ihop . Det går ju lätt att slipa till men jag tror att jag nästa gång ska prova med plastägg istället för då slipper man det. Så det är ett tips till er som ska prova.

Istället för finbetong kan man använda husfix. Då får man en lite ljusare & slätare yta + att det finns i vitt. Förra sommaren gjorde jag rabarberfat av vit husfix som blev jättebra. Använder man husfix så måste man vänta ännu längre innan man tar loss den för den tar längre tid att stelna.

Men det här med betong har jag märkt att det är bara att prova sig fram. Vissa saker funkar, andra inte:)
Hoppas ni förstod min beskrivning annars får ni fråga:)

image311

image312
Bild: Privat
#1 - - Fia:

halloj... ville kika in å önska så här i sista stund en härlig å mysig påsk...
Har lite att läsa igen så jag kommer tillbaka...

superduper kram

#2 - - Livet i byn:

Vad häftigt med ett betongägg!! Hoppas du har en fin påsk och att vädret är lika underbart som här. Har just kommit hem från en tur med häst och vagn.

~Livet i byn

#3 - - lisa:

svar: Jadu jag ska nog faktiskt inhandla bordstabletterna endå.. även om de andra används nu så kan man ju byta.. och ombytlig är jag av mig..:D Bytar gardiner var och varannan månad..haha, fast har hållt mig i schack nu när vädret har haft oanade krafter. Bra beskrivning av ägget! Roligt att få vara lite pysslig! KRAM

#4 - - Anne:

Synd att det var något fel på bilderna, jag kan inte se dom. Önskar dig en fortsatt trevlig påskhelg!

#5 - - Ida:

Hej!Vad kul att du har lagt ut en beskrivning, man kanske skulle prova göra någonting i betong.Ha en fortsatt trevlig Påsk!Kram kram

#6 - - Lotta:

åååh tack för beskrivningen, maste jag prova nan gang, de ser verkligen läckra ut!!!

#7 - - Lena/Texaskrage:

Hej! Såg att du tittat in på min blogg i trädgårdsbloggen. Tack för tipset om husfix, visste inte det fanns vit betong, superbra, det måste jag prova om det går att få tag på inte så stor säck av det. Vilken spännande blogg du verkar ha och vad finurligt göra en vas som du gjort med hjälp av toapappersrulle och papperspåskägg. Det är roligt göra saker i betong, jag har under länken betong i min blogg skrivit om vad jag gjort, gjorde en oljelampa som fungerar. Ha en fortsatt trevlig påsk.

#8 - - Johanna:

Det där måste jag prova, för det blev riktigt snyggt! Tack för tipsen och beskrivningen! Ha en fortsatt trevlig påsk! Kram

#9 - - Malin:

Vad pysslig du är :) Jättefint blev det!

#10 - - Sofia:

hej och tack för kommentaren! Alltid lika roligt! Glad Påsk till dig och dina kära med! :)
Jättefint blev ägget!! Ha en bra lördag!/Sofia

#11 - - Liw:

Coolt ägg!!

Ja, jag är inte heller så bra på photoshop, har inte precis tiden att lära mig det heller... ja, soffan e jag verkligen nöjd med, längtar tills den kommer hem till oss =)

Glad påsk!

#12 - - Hanna-Maria:

Oj vad duktig du är. Jättebra beskrivning, måste absolut testa. Vill även önska dig en glad påsk. Kram Hanna-Maria

#13 - - Sofia:

Vill också göra ett sånt fint ägg! Visst är det härligt att ha många syskon! Glad påsk och kram till dig!

#14 - - Fröken L:

Ägget blev jätte fint. Verkar kul det här med betong, så mycket man kan göra. Får testa det nån gång. Fortsatt trevlig påskhelg!

#15 - - Susihus:

Toppen tack för beskrivningen, ska tipsa mannen som gillar att fixa med betong. Må gott och ha en härlig påsk!

#16 - - Junitjej:

Vilken härlig blogg! Här finns en massa inspiration att hämta!

#17 - - Zassi:

Vilken härlig blogg du har! Åh så smart med betongäggen!! :)
Kramiz//Z

#18 - - Margareta, Holmsunds blommor:

Tack för detta fina tips. Smart med hål så det blev en vas. Har du gjutit något annat än äggmodell?

#19 - - Anonym:

Åh vilket bra tips!! Det måste jag testa någon gång. .) Ha en bra dag! Kram Malin Inspiration & design

#20 - - Designtjejen:

Åhhh så smart!" :-)

#21 - - Anonym:

Hej! Vilket fint ägg du har gjort och vad duktig du är! Hur pysslig som helst! Hoppas att du får en bra vecka!