Vit chokladmousse

Då var det helg igen då.  Veckorna bara rusar förbi i en rasande fart & man hinner knappt säga måndag så är det fredag. Men den här veckan tycker jag har gått rätt sakta faktiskt, beror säkert på att jag mest legat i soffan och försökt kurera mig.


Tänkte dela med mig av ett recept som jag gjorde för några helger sen.
Supergott, enkelt & tar inte lång tid att göra.

Vit chokladmousse.
Ingredienser, 8 port
2 dl vispgrädde
150 g vit choklad
1 ägg
1 dl vaniljkesella
färska bär, t ex hallon eller blåbär

Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner kesella och sist grädden. Häll upp moussen i små glas och låt de stå i kylen i ca 1 timme. Toppa moussen med bär.

Jag hade inga lämliga små glas så jag tog dessertskålar istället. Gick lika bra men lät dom stå i kylen längre.


Bild: privat

TREVLIG HELG!!!
#1 - - Martina:

Ser gott ut!! Kan tipsa om dessa glas från Ikea som jag använder som dessertglas. Ser väl inte sådär superfina ut på bilden men dom är snygga och är lite "tjockare" samt har tjock botten. Tror iaf det är dessa, om inte så är det ett par liknande. (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80092109)

Trevlig helg!

#2 - - Mirka:

Åh så bra! Imorn har jag fått i uppgift att ordna en god middag till mig och sambo. Det där ser ju ut att vara en smarrig efterrätt!



Ha en skön helg!



kram

#3 - - XONX:

Trevligt :P

#4 - - Snusans Inredningsblogg:

Ååhh vad gott! Nu blev jag akut-sugen. Det måste jag göra ikväll. Tack för tipset! :)

#5 - - anette:

Åh vad gott, kanske något för helgen. När jag ska göra små portioner av mousse, panna cotta eller liknande brukar jag faktiskt använda IKEAs små ljuslyktor (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/36418000).

#6 - - Nettan:

Ser gott ut & hoppas du är på bättringsvägen =0)

Trevlig Helg...

Kram, Nettan

#7 - - Detsvartataket:

Vad smarrigt det ser ut! Åh hade du också varit krasslig? Jag är väl på bättringsvägen o planera jobba i morgon.

Trevlig helg!

KRAAM o krya på dig!

#8 - - Livet i byn:

Mums!! Det liknar lite receptet på Tobleronemoussé som jag gjort någon gång. Ska verkligen prova detta också eftersom jag gillar vit choklad.



~Livet i byn

#9 - - Jenny:

Oj, det där såg riktigt gott ut. Får nog bli till att testa det där nån dag, choklad är till för att njutas ;-) Trevlig helg!

#10 - - Heléne:

Ser gott ut!! Ha en trevlig helg du me!

#11 - - Dessi:

mm, så gott! det ska jag nog minsann testa imorrn!

#12 - - Kristina-Novemberbröllop:

Å det där ser mumsigt ut:) Trevlig helg! Kram

#13 - - Mari:

Det där hade jag varit värd nu, en hel stor skål minst..............

Ser och verkar underbart gott!!!



Kram

#14 - - MO:

Mums....ser läskande gott ut. Hoppas du mår bättre nu o att du får en fin helg, kramar

#15 - - Ulrika:

Åh, tackar för receptet, blir att bjuda på till kräftskivan om 2 veckor. Funderar på om man kan lägga hallon i botten;-)



Kram

#16 - - Rebecka:

Åh vad gått det såg ut, det måste jag testa =)

Kram Rebecka

#17 - - Malin:

Det där ser smarrigt ut:) Får man testa någon gång! Kram

#18 - - Josefin:

mums det ser riktigt gott ut :)

passar mig, jag som är en riktigt gottegris!

hoppas du får en bra helg,

kram.

#19 - - Minigrisen:

Mums va gott med vit choklad! Får prova någon gång - ska försöka hinna & göra cupcakes denna helg:) Gardinerna från Ellos får 5/5 mkt bra kvalitet måste jag säga! Ha en riktigt trevlig helg! Kram

#20 - - Tjohalias blogg om inredning:

Åh så gott det ser ut! Ha en trevlig helg du också, kram Sandra

#21 - - Malin:

Jag älskar de glassiga desserterna från Glenn Strömberg collection, glasen är perfekta att ha egna efterrätter i. Gjorde ett inlägg om bla dem i våras:



http://malkins.blogg.se/2008/april/i-helg.html



Tack för desserttipset, den verkar vara helt i min smak! Trevlig helg!

#22 - - Emelie:

Mmm så smaskigt!

#23 - - Joanna:

Mumma, den måste jag testa.

Tack för tipset ang. mina sänglampor, skall ev. till IKEA och kika lite imorgon.

Ha en mysig helg!Kram Joanna

#24 - - Emma:

Mmm, ser jättesmarrigt ut, det ska jag pröva nån gång!=) Ha en trevlig Lördag, kramar emmsan

#25 - - Fröken Fräken:

Jag kan hålla med om att det blir måndag alldeles för fort, men jag tycker att det är alldeles för sällan fredag!! ;-) Ser smaskigt ut med mousse, är sugen på att göra någon dessert idag jag med...



Du kan testa att anävnda min favoritreplik på pallen

"Den här xx (vad det nu är för sak) vill ni väl inte ha kvar här, så det är väl lika bra att jag tar den?!".. ;-)

#26 - - Elin:

Mmm det verkar jättegott!

Tråkigt med hunden :( hoppas den kommer till rätta snart!

#27 - - Anonym:

vad har du för hållare till disktrasan?

#28 - - Mrs. b:

Oj oj vad gott! Själv ser jag fram emot när barnen lagt sig och vi dukar fram en påse "Bridgeblandning" & skålar i resterna av Ripassovinet vi påbörjade under kvällens Taco-middag. Så lyxigt har vi det här hemma... (NOT!) :-)

#29 - - Malla:

Ja, veckorna går fort. Har skojat om att julen snart står inför dörren.. Folk skrattar men vänta bara säger jag!!=)

Recept är underbart, det måste helt enkelt testas..



#30 - - Johanna:

Ser supersmarrigt ut! Tack för receptet, det måste testas :)



Ha en fortsatt trevlig helg! Kram Johanna

#31 - - Stefan M:

Farligt farligt men härligt härligt mmmmmmmmmmmm

MVH Stefan

#32 - - Anna H:

Tack så jättemycket för receptet. Det verkar supergott och måste absolut provas någon kväll!

Kram Annah

#33 - - XONX:

Trevligt :P

#34 - - anneli:

åh vad gott :)

#35 - - Anonym:

Gillar du kläder? Bli medlem här http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=2863 och du kan få 150 kr i presentkort på antingen H&M eller Gina tricot, det funkar :)

#36 - - Maja:

Oh hå vad gott det såg ut! =) Ha en skön söndag, kram Maja

#37 - - jenny:

anonym: hållaren heter pluring och finns att köpa på b.la designtorget.se

Mique har den också.

#38 - - Johanna:

Oj, vet inte varför inte mitt namn kom med...:)Tack för tipset iaf, är ute efter ett snyggt sätt att förvara disktrasan! /Johanna

#39 - - Marina:

åh mums!såg gör gott ju!ska nog göra d nån dag