Minisemlor

Gjorde supergoda minisemlor igår. Dessutom gjordes fyllningen på marsipan i stället för mandelmassa och det var så mycket godare!
Receptet på minisemlorna hittade jag på arla och fyllningen hittade jag hos kryddburken
 
Minisemlor ca 30 st
50 g smör
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
1 1/4 dl kesella kvarg lätt
2 krm salt
1 tsk stötta kardemummakärnor
3/4 dl strösocker
8 dl mjöl
1 uppvispat ägg.
Smält smör, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt 37 grader.
Smula jästen i en bunke och häll i mjölken. Rör om tills jästen löst upp dig.
Tillsätt kvarg, salt, kardemumma, socker och det mesta av mjölet.
Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Låt jäsa i 30 min under bakduk.
Sätt ugnen på 250 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut små runda och släta bullar. Lägg dom på plåtar klädda med bakplåtspapper och jäs 20 min.
Pensla med uppvispat ägg & grädda mitt i ugnen i ca 5-7 min. Låt svalna under bakduk på galler.
 
Fyllning
Kråmet från hälften av bullarna ( ca 1 msk/bulle)
2-3 dl ovispad grädde
250 g riven marsipan
1/2 tsk vaniljsocker
Gröp ur inkråmet ur bullarna. Använd hälften till fyllningen.
Mosa det tillsammans med grädden och riv ner marsipanet. Rör i vaniljsockret, blanda ordentligt & fyll bullarna.
 
Sen är det bara att skära lock och vispa grädde och njuta!! :)