Skötsel palettblad

Palettblad är en favoritblomma härhemma. Fina färger, lättskött och växer som tusan 🙂


Här kommer en liten beskrivning på hur jag gör med mina.


De gillar vatten har jag märkt. 
1 g om dagen brukar mina få en skvätt. Mindre på vintern såklart.
På sommarhalvåret så får de en skvätt näring 1 g i veckan.
De vill stå ljust. Jag tror att min största stått i västerfönster.
Vill man ha en buskig och stor planta så ska man toppa och åter toppa. Då grenar den sig.
Klipp ovanför ett bladpar.
För att växa och bli stor behöver de även en stor kruka. 
Vill man ha som ett träd/stamma upp så tar man bara bort blad underifrån. 
Viktigt också när man får en stor planta är att stötta upp den så att inte grenarna bryts.
Jag klipper inte ner den på vintern utan låter den vara som den är. Ger inte så mycket vatten. 
Man kan också säga att ju ljusare den står dessto mörkare blad får den. 


Här nedan så ser ni tillväxten på en av mina palettisar från April till Augusti.

Det händer lite grejer kan man säga 🙂

#1 - - Li:

Hej! Va fina de är 😍 Vad för näring ger du dem?

Svar: Hej och tack. Ger flytande näring.
Kontakt & adressuppgifter.

#2 - - Anonym:

Wow! Har du toppat den plantan något? Eller den har blivit så stor och buskig av sig själv?

Svar: Just denna har jag nog inte toppat faktiskt. Om jag minna rätt 🙂
Kontakt & adressuppgifter.

#3 - - Anonym:

Hej!Eftersom dom ska stå ljust kan man alltså inte ha dom placerade en bit in i rummet ?Överlever dom vintern något att tänka på då?Mina växer inte alls som dina köpte mina typ i maj/juni,tack på förhand/Carro